THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, December 21, 2011

CARAMEL POPCORN



CARAMEL POPCORN
By : aludra
SUmber : Hanamemories

Bahan-bahan

  • 1 sudu besar mentega
  • 2 sudu besar minyak masak
  • jagung kering secukupnya- ada jual d pasaraya
  • garam secukup rasa

Karamel
  • 1 sudu mentega/margerin
  • 3 sudu besar gula pasir (ikut suka byk mana pop corn yg ada)

Cara-cara
  1. Panaskan mentega dan minyak dalam periuk. Api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panas kan minyak& butter dalam 2 minit lepas turun kan api sedikit.
  2. Masukkan jagung menutupi dasar periuk. Tuang jagung rata dan sama paras dgn minyak & butter yg dah cair tadi. Tutup periuk tadi.
  3. Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak. Bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn.
  4. Taburkan garam secukupnye. - jika wat perisa ori.
  5. Utk perasa karamel - panaskan butter/marjerin, masukkan gula.. hana tmbh skit madu. kacau hingga gula agak2 hangus. api jgn besar yer! tkt hangit! tutup api.pastu masukkan popcorn yg dh siap tadi. kacau rata. siap!

2 comments:

WarisanBonda said...

camana ye nak dapatkan jagung nak buat pop corn nie? kt pasaraya besar2 je ke yg ada jual? xpenah jumpa kt sini

suhaidamohaini said...

maz try cr kat lido... ni pun beli kat situ la time blk kg ari tu